مجازی ساز (Virtualization) چیست؟

مجازی ساز (Virtualization) چیست؟

مجازی ساز به روشی گفته می‌شود که از طریق آن می‌توانید منابع سرور و شبکه را به خوبی مدیریت کنید. در واقع با استفاده یک مدیریت نرم‌افزار و منابع سخت‌افزار، Virtualization امکان تقسیم شدن به چند قسمت جدا از هم را خواهد داشت. این کار سبب خواهد شد تا قسمت‌هایی که به صورت جدا جدا به فعالیت مشغول هستند هر کدامشان به صورت مستقلی بتوانند منابع نرم‌افزار موجود خود را به خوبی و با کیفیت بالایی مدیریت کنند. با ما همراه باشید تا بیشتر راجب مجازی ساز با شما صحبت کنیم.

در مجازی ساز از فضاهایی مانند رم، پردازشگر، کارت شبکه و تمامی اجزایی که در یک نرم‌افزار وجود دارند استفاده می‌شود و امکان این را خواهند داشت تا در یک زمان و به صورت مشترک در بین تمامی کاربران واحد، کارهای خودشان را به خوبی انجام دهند. در روش Virtualization این بستر وجود خواهد داشت تا بتوان هر قسمت را به خوبی مدیریت کنند، زیرا تمامی بخش‌هایی که در مجازی ساز وجود دارند این قابلیت را دارند تا دسترسی سخت افزاری، سیستم عامل و نرم‌افزاهایی خودشان را به خوبی در اختیار داشته باشند.

از طریق Virtualization می‌توان یک تکنولوژی را به خوبی توصیف کرد و کاربرد اصلی که این تکنولوژی دارد این است که به خوبی سرورها را مجازی ساز کند، این کار را با استفاده از hypervisor که یک لایه نرم‌افزاری برای شبیه سازی کردن نرم افزار اصلی است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با وجود این که در مجازی ساز عملکرد سیستم عامل در حال اجرا به صورت واقعی نیست، از مفهموم Virtualization استفاده می‌شود. خیلی از برنامه‌های که از کاربرد زیادی برخوردار هستند و به صورت میهمان شناخته می‌شوند، تمایلی ندارند که از سخت‌افزار اصلی استفاده کنند. این عامل سبب خواهد شد تا قابلیت انعطاف پذیری زیادتر، امکان کنترل بیشتر و از بین بردن وابستگی ایجاد شده سخت افزار مورد نظر به وجود آید.

انواع مجازی ساز

در ادامه به برسی انواع مجازی ساز می‌پردازیم:

۱_ Storage virtualization

این نوع از Virtualization که برای ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت این را دارد که چندین دستگاه storage را ذخیره سازی فیزیکی کند، در صورتی که آنچه که دیده می‌شود یک دستگاه ذخیره سازی واحد است که برای مدیریت کردن از یک کنسول مرکزی استفاده می‌کند. این مجازی ساز از storage area network یا (SAN) برای ذخیره کردن شبکه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌کند.

۲_ Data virtualization

مجازی سازی داده‌ها یکی دیگر از روش‌های Virtualization است که با استفاده از این روش یک برنامه قابلیت این را خواهد داشت تا بدون استفاده کردن از جزئیات فنی مانند چگونگی قالب گیری در منبع یا همان مکانی که به صورت فیزیکی در آنجا قرار داده شده است، کار بازیابی و مدیریت را انجام دهد.

۳_ Application virtualization

یک دیگر از روش‌های مجازی ساز مدل برنامه‌ای آن است. با استفاده از این تکنیک این امکان وجود دارد که لایه اصلی برنامه از سیستم عامل مجزا شود و این عامل سبب خواهد شد تا برنامه بتواند بدون اینکه به سیستم عامل زیر مجموعه خود وابسته شود، به شکل محصور شده‌ای به اجرا درآید.

۳_ Network virtualization

این روش که مجازی ساز شبکه‌ای گفته می‌شود برای ترکیب کردن منابع موجود در یک شبکه با استفاده از پهنای باندی که در کانل های مستقل وجود دارداستفاده می‌شود و هر دستگاه و سروری می‌تواند آن را در اختیار داشته باشد. با استفاده از Network virtualization می‌توان با تقسیم کردن پیچیدگی شبکه به بخش‌هایی که امکان کنترل کردن در آنها وجود دارد را به شکل آسانتری انجام داد، عنوان مثال هاردیسک دستگاه شما که باعث می‌شود تا مدیریت کردن فایل‌ها به شکل آسانتری صورت گیرد.

۴_ Server virtualization

این روش که به مجازی ساز سرور معروف است به تقسیم کردن یک سرور بزرگ و فیزیکی به تعدادی سرور کوچک و مجازی گفته می‌شود، این کار با نرم افزارهای مجازی ساز امکان پذیر خواهد بود.

۵_ Desktop virtualization

از دیگر روش‌های مجازی ساز، مجازی ساز دسکتاب است که با کمک این فن آوری برنامه‌هایی را که در کامپیوتر شخصی هر فردی وجود دارد از دسکتاب جدا خواهد کرد. روش میزبانی کردن دسکتاب‌های مجای به این گونه است که برای میزبانی کردن از یک سیستم مرکزی از راه دور استفاده می‌شود.

مجازی ساز چه مزایایی دارد

  • مجازی ساز ضریب امنیتی را در سرویس‌ها بالا خواهد برد و قابلیت مدیریت تمامی سرویس‌ها را دارد
  • با استفاده از مجازی ساز از نرم افزارهای جدید و قدیمی به صورت همزمان پشتیبانی به عمل خواهد آمد
  • مجازی ساز یک مکان بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی محیط آزمون و گسترده را به وجود خواهد آورد
  • ضریب امنیتی بالایی دارد
  • مجازی ساز باعث صرفه جویی هزینه‌ها در سخت افزار و نرم افزارهای اداری و شرکتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد
  • با استفاده از مجازی ساز می‌توانید به خوبی منابع موجود سخت افزاری که در یک سازمان وجود دارد را یکپارچه سازی کنید
  • امکان دسترسی راحت کاربران به منابع سخت افزار

فرآیند Virtualization از چه مراحلی تشکیل شده است

  • در قدم اول مجازی سازی‌ها به صورت یپروایزرها می‌باشد که این فرآیند سبب خواهد شد تا محیط فیزیکی از منابع فیزیکی جدا شود.
  • در قدم دوم منابع مورد نیاز از محیط‌های فیزیکی گرفته خواهند شد و اگر نیاز به آنها باشد در محیط‌های مجازی دیگر تقسیم خواهند شد.
  • در قدم سوم مجازی سازی کاربران امکان استفاده از محیط‌های مجازی را خواهند داشت و در این محیط، محاسبه‌ها امکان پذیر خواهد بود.
  • در قدم آخر کاربران این امکان را خواهد داشت تا داشتن برنامه بتوانند اقدام به ارسال کردن فرمان کنند و این فرمان نیاز به منابع اضافی از محیط‌های فیزیکی خواهد داشت.

سخن پایانی

ما در این مقاله شما را با مجازی ساز (Virtualization) به صورت خلاصه آشنا کردیم و شما دریافتید به روشی بهینه و هوشمند گفته می‌شود برای بهتر استفاده کردن از منابع شبکه و منابع فیزیکی که در سرور وجود دارد. در صورتی که این مقاله را تا آخر مطالعه کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که در انتها برای ما نظرات خودتان را به صورت کامنت قرار دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.