انواع محتوا + معرفی 4 مدل مهم از انواع آن

انواع محتوا + معرفی 4 مدل مهم از انواع آن

انواع محتوا به همان اطلاعات و تجربیاتی گفته می‌شود که به صورت‌ها و روش‌های گوناگونی به کاربران ارائه می‌گردد و کاربران امکان استفاده از آن را دارند . زمانی که شما انواع مختلف محتوا را در وب‌سایتتان به کار می‌برید، این امکان را به شما خواهد داد تا همیشه مطابق با نیاز کاربران پیش روید و این اطلاعات برای کاربران همیشه اولویت داشته باشد. شما برای اینکه بتوانید محتواهای مفید و کاربر پسندی در وب‌سایت تولید کنید باید از روش‌های مختلف تولید محتوا استفاده کنید تا به شکل بهتری بتوانید به تولید محتوا بپردازید.

انواع محتوا از نظر فرمت طراحی و تولید

با ما همراه باشید تا در ادامه به برسی انواع محتوا از نظر فرمت طراحی و تولید بپردازیم:

۱_ محتوای تصویری

اهمیت محتوای تصویری به قدری زیاد است که بیش از 90 درصد از اطلاعاتی که به مغز یک انسان وارد می‌شوند به صوت بصری می‌باشند. شما برای اینکه بتوانید محتوای تصویر تولید کنید باید دقت داشته باشید که با توجه به جذابیتی که این گونه از محتواها برای مخاطبان دارد، به گونه‌ای آنها را طراحی کنید تا مورد پسند کاربران باشد و با خواندن محتوا جذب آن شوند.

طراحی کردن محتواهای تصویری نیازمند اصول و قواعدی است که باید آنها را به خوبی پیاده سازی کنید، یکی از مکان‌هایی که می‌توانید محتواهای تصویر خودتان را در آن انتشار دهید و به اشتراک بگذارید شبکه‌های اجتماعی هستند، زیرا افراد زیادی در این فضاها وجود دارند و این یک فرصت مناسب است تا شما محتوای تصویر خودتان را به این افراد نمایش دهید.

یکی از روش‌هایی که توسط آن می‌توانید تولید محتوای تصویری را انجام دهید (اینفوگرافیک) است. اینفوگرافیک به این گونه است که شما حجم بسیار زیادی از اطلاعات را به صورت یک تصویر گرافیکی درست کرده و به مخاطبانتان نشان می‌دهید و کاربران و مخاطبانتان با دیدن آن به درک خوب و مناسبی از پیام داخل تصویر خواهند رسید.

۲_ محتوای ویدیویی

محتواهای ویدیویی طی سالیان گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بوده و با توجه به رشد سریعی که این گونه محتواها دارند باعث شده است تا رویکرد جدیدی نسبت به این دسته از محتواها به وجود آید. محتواهای ویدیویی به دلیل اینکه از صوت، تصویر و متن برخوردار هستند از بسیاری از روش‌های تولید محتوا کاربردی‌تر می‌باشند و اثراتی که محتواهای ویدیویی بر روی ذهن کاربران و مخاطبان دارد زیاد است.

جذابیت گرافیکی از دیگر خصوصیاتی است که در محتواهای گرافیکی وجود دارد. زمانی شما اقدام به تولید کردن محتواهای ویدیویی می‌کنید امکان کپی کردن این دسته از محتوا کم است و شما با خیالی راحتی می‌توانید محتواهای ویدیویی خودتان را تولید کنید. جذابیتی که محتوای ویدیویی در بین تمام اقشار دارد هیچ کدام از محتواها ندارند، ولی باید توجه داشت که تولید محتوای ویدیویی نسبت به دیگر محتواها سختر بوده و در زمان تولید آن باید مطالعه و اطلاعات خودتان را در مورد موضوعی که قرار است درباره آن به تولید محتوای ویدیویی بپردازید بالا ببرید.

۳_ محتواهای متنی

نوشته و متن قدمت زیادی در زندگی بشر دارد و از سالیان دور انسان‌ها با کمک نوشتن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند، در واقع می‌توان گفت که محتواهای متنی یکی از تاثیرگذارترین راه‌هایی است که بشر با آن به برقرار ارتباط مشغول بوده است. با وجود اینکه در عصر امروزی امکانات و کانال‌های گوناگونی برای ارتباط به وجود آمده است، اما بازهم محتواهای متنی از علاقه‌مندان زیادی برخوردار هستند وافراد زیادی تمایل دارند تا از مقالات و نوشته‌ها استفاده کنند‌. زمانی می‌توان به اهمیت و قدرت محتوای متنی پی برد که با ترکیب کردن واژگان مختلف با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید و آنها را تحت تاثیر نوشته و متن خودتان قرار دهید.

۴_ محتواهای صوتی

تمامی افراد در زمانی‌هایی از طول روز دوست دارند تا یک موسیقی مورد علاقه از خواننده مورد نظرشان را گوش دهند و این کار می‌تواند خستگی کاری که افراد در طول روز با آن مواجعه هستند را به مقدار زیادی کاهش دهد، این نشان دهنده قدرتی است که در محتواهای صوتی وجود دارد. به جرات می‌توان گفت که تولید محتواهای صوتی یک از قدرتمندترین روش‌های تولید کردن محتوا می‌باشد و تاثیرات زیادی در رشد کسب کار دارد. پیدایش دستگاه‌ رادیو باعث شد تا استفاده از این نوع محتوا رواج یافته و استفادهای زیاد در بازاریابی، فروش، خدمات، هنر و غیره داشته باشد .

امروز با وجود تکنولوژی و تمایل افراد به محتواهای تصویری استفاده از محتواهای صوتی کاهش یافته است و از این نوع محتواها در تولید کردن محتواهای ویدیویی بیشتر استفاده می‌شود. پادکست یکی از جدیترین روش‌های تولید محتوای صوتی بوده که طرفداران زیادی هم دارد و به یکی از محبوبترین روش‌هایی برای تولید محتوا صوتی در سرتاسر دنیا تبدیل شده است.

زمانی که شما از پادکست به عنوان محتوای صوتی استفاده می‌کنید این امکان برای شما وجود دارد تا در کمترین زمان ممکن پیامتان را به گوش مخاطبانتان برسانید، مهم‌ترین محتواهایی که به شکل پادکست تولید می‌شوند شامل کتاب‌های صوتی و داستان‌های صوتی هستند که امروزه استفاده‌های زیادی در بین افراد دارند.

انواع محتوا از نظر مخاطب

انواع محتواهایی که از نظر مخاطب تولید می‌شوند به 2 دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

1- محتواهایی که برای قشر خاصی از افراد تولید می‌شوند

محتواهای علمی و تخصصی را می‌توان از مهم‌ترین آنها نام برد، مثلا یک مهندس مکانیک زمانی که اقدام به تولید محتوا می‌کند، هدف او از ارائه این محتوا این است که به مواردی اشاره کند که در رشد و ارتقاء سواد جامعه هدفش تاثیر گذار باشد و این محتوا به درد عامه مردم نمی‌خورد.

2- محتواهایی که برای عامه افراد تولید می‌شوند

این گونه محتواها برای عامه افراد تولید می‌شوند و مختص به قشر خاصی نیستند، مثلا شما در نظر بگیرید که یک آشپز قصد دارد تا تمامی مراحل درست کردن کوبیده را در یک وب‌سایت و یا شبکه اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارد، این نوع محتوا برای قشر خاصی نیست و اکثر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

سخن پایانی

تولید محتوا را باید جزوه مهم‌ترین ارکان هر وب‌سایت محسوب کرد، زمانی یک سایت می‌تواند به بازدید زیادی از مخاطبان و کاربران دست یابد که محتواهای با ارزش و مفید را به کاربرانش ارائه دهد. (دقت داشته باشید که هر محتوایی پادشاه نیست، اما محتوای با کیفیت و کاربر پسند که به درستی نیاز افراد را برطرف می‌سازد، می‌تواند پادشاه باشد.)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.