مونگو دیبی (Mongo DB) چیست؟

مونگو دیبی (Mongo DB) چیست؟

یکی از معروف‌ترین پایگاه‌های داده‌ای که در No SQL قرار دارد، مونگو دیبی است. این پایگاه داده از یک ساختار منعطفی تشکیل شده است که بیشترین کاربردی که دارد این است که در پروژه‌های که داری حجم زیادی هستند استفاده می‌شود.

در واقع مونگو دیبی در سیستم عامل‌های مکینتاش، لینوکس و اندورید مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این سیستم عامل‌ها قابلت اجرا دارد. روش کار کردن مونگو دیبی با مدل مستند متن گرایی همچون Document – Oriented یکی است و این پلتفرم به صورت متن باز و رایگان مورد استفاده قرار می‌گرد.

مونگو دیبی از مقادیر مختلفی تشکیل شده است، این مقادیر از سندهایی به نام Document تشکیل شده‌اند که هر کدام از آنها با توجه به سیستبم گوناگونی که دارند، یک سری از داده‌های مختلف را در خودشان قرار داده‌اند، این عوامل همگی دست به دست هم می‌دهند تا Mongo DB بتواند داده‌های سلسله مراتبی و آرایه‌ای را که جزوء داده‌هایی با ساختار پیچیده هستند را در خودش جا داده و آنها را به خوبی ذخیره کند. دو کلید اولیه Primary Key و ثانویه Secondary Key که با توجه به مقادیر داده‌های ذخیره شده‌ای که در مونگو دیبی دارند با استقاده از این کلیدها امکان استفاده از آنها وجود دارد.

استفاده کردن از مونگو دیبی چه مزایا و چه معایبی دارد

زمانی کا شما در پروژه‌های خودتان از Mongo DB استفاده می‌کنید، مزایا و معایبی برای شما به همراه دارد که در ادامه به برسی آنها می‌پردازیم:

مزایا

  • یکی از مزایای مهم Mongo DB برای برنامه‌نویسان این است که دیتا بیس‌هایی No SQL که در مونگو دیبی قرار دارند، در برابر پذیرش داده‌ها با تنوع‌های گوناگون از انعطاف بالایی بر‌خوردار هستند.
  • با توجه به اینکه منگو دیبی دارای مقیاس پذیری پایگاه داده است، این عامل سبب می‌شود تا پروژه‌های که در آنها از کلان داده‌های Big Data استفاده می‌شود نیز از Mongo DB استفاده کنند.

معایب

  • مونگو دیبی هنگام استفاده کردن از Foreign Key که یک کلید خارجی است در برای داده‌ها دچار ضعف است، این عامل امکان دارد که یکپارچگی سیستم و یا پایداری داده‌ها را دچار اختلال کند.

مونگو دیبی دارای چه امکاناتی است

امکانات Mongo DB شامل:

۱_ نمایه سازی

این قسمت برای این است که فیلدها در یک سند منگو دیبی بتوانند با شخص اولیه و ثانویه نمایه شوند.

۲_ تعادل بار

یکی دیگر از بخش‌های Mongo DB تعادل بار است که تعیین کننده این است که داده‌ها در یک مجموعه توزیع شوند و چگونگی کاربرد کلید SHARD را مشخص خواهد کرد.

۳_ جمع آوری

این قسمت برای این است که از مجموعه‌های ثابت، که مجموعه‌های محدود نیز نامیده می‌شوند پشتیبانی به عمل می آورد.

۴_ نمایش دادن آگهی‌های ویژه

یک پایگاه داده در منگو دیبی است که از محدوده پرسو جوها، زمینه و جستجوهای عبارت به خوبی پشتیبانی به عمل می آورد.

۵_ تکثیر

این بخش برای فراهم کردن دسترسی به مجموعه ماکت طراحی شده است.

۶_ ذخیره فایل

یک پایگاه داده است که با توجه به اینکه یک سیستم فایل نیز نامیده می‌شود، با توجه به ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند به صورت تکراری از داده‌ها برای ذخیره‌سازی فایل‌ها در منگو دیبی استفاده کند.

مونگو دیبی دارای چه ویژگی‌هایی است

  • منگو دیبی برای اینکه بتواند سیستم شاردینگ را به خوبی مدیریت کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های Mongo DB همانند سازی است. در این روش از داده‌ی اصلی کپی گرفته شده و در دیگر قسمت‌های پایگاه داده ذخیره سازی می‌شود.
  • با توجه به مستند گرا بودن منگو دیبی، این عامل سبب می‌شود تا خیلی از نیازمندی‌ها در کسب‌کارها به خوبی برآورده شود.
  • داده‌ها در Mongo DB توسط دو کلید با نام‌های کلید اولیه و کلید ثانویه در دسترس قرار دارند و در واقع هر فیلدی این قابلیت را دارد تا بتواند کلید شود.

سخن پایانی

پلتفرم Mongo DB یک پایگاه داده قدرتمند است که برای توسعه برنامه‌نویسی و توسعه نرم افزارها در سطوح بالا استفاده می‌شود، به دلیل وجود کوئری‌های ساده و راحتی که در منگو دیبی قرار دارد افرادی که تجربه زیادی در برنامه نویسی ندارند نیز می‌تواند با این پلتفرم کار کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.