وب یا ww چیست؟

وب یا ww چیست؟

به فضای آنلاینی که در آن تعداد بیشماری از وب‌سایت‌ها قرار دارند، وب گفته می‌شود. web یک فضای گسترده جهانی است که در آن تعداد انبوهی از پرونده‌های ابر متنی نگهداری و محافظت می‌شوند، این پرونده‌ها شامل عکس‌ها، فایل‌ها، فیلم‌ها و تمامی محتویات چند رسانه‌ای است. در حقیقت به مجموعه‌ای از وب‌سایت‌های اینترنتی که در سراسر دنیا و به زبان‌های گوناگون وجود دارند web گفته می‌شود.

web

وب برای به هم پیوستن شبکه‌های کامپیوتری مختلف به جهت اشتراک گذاشتن محتوا کاربرد دارد. واژه web امروزه به صفحات اینترنتی گفته می‌شود که با مرورگرهای اینترنتی قابل مشاهده هستند. (اينترنت، WWW ، web همگی بیانگر یک چیزند و در واقع www مخفف World Wide Web می‌باشد.)

web از چهار عنصر اصلی تشکیل شده است

در ادامه به عناصر اصلی web اشاره خواهیم کرد:

۱_ سیستم مشتری و خدمت گذار (clinet_server)

در این سیستم خدمتگزار وب‌سرور است و مشتری مرورگر. مرورگر از وب‌سرور تقاضای دریافت اطلاعاتی همچون داده‌ها یا فایل‌ها را دارد و وب‌سرور این اطلاعات را در اختیار مرورگر می‌گذارد.

۲_ زبان علامت گذاری (markup language)

ساختار متنی web توسط کدها مشخص می‌شود که این کدها در واقع اطلاعات موجود در آن را شناسایی می‌کنند، این عمل را زبان علامت‌گذاری می‌گویند.

۳_ ابر متن (hypertext)

فرمتی از اطلاعات است که به واسطه‌ی آن افراد می‌توانند به ارتباطی که بین دو سند و یا سند دیگری وجود دارد دسترسی داشته باشند و این کارها در فضای کامپیوتر انجام می‌شود، اگر در چنین وضعیتی از یک فایل صوتی استفاده شود اصطلاحاً می‌گویند hypermedias شکل گرفته است.

۴_ شناسه (URL)

برای مشخص کردن محل حضور اطلاعات بر روی شبکه از شناسه‌هایی استفاده می‌شود تا روند به کار رفتن در آنها درست انجام شود، به این شناسه‌ها url گفته می‌شود.

تاریخچه web

به جرات می‌توان گفت که حضور web یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تحولاتی بود که در زندگی بشر رخ داد و امروز پیدایش آن را می‌توان از مهم‌ترین تحولات عصر حاضر در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست. در واقع به طور خلاصه می‌توان گفت وب جزئی از اینترنت است. در سال ۱۹۸۰ بود که طرح اولیه آن توسط آقای تیم برنزلی مطرح گردید.

با حضور موثر تیم برنزلی و یکی از همکارانش و در پی تلاش‌های زیادی که در این رابطه انجام دادند ۱۱ سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۱ اولین صفحه web دنیا را افتتاح و راه‌اندازی کردند. این صفحه ساده برگرفته از چند تگ ساده بود که توسط زبان html نوشته شده بود اما با پیشرفت و بهینه‌سازی که در صنعت web شکل گرفت و گسترش زبان html کد های css ظهور کردند و باعث شدند که این تگ ساده به یک وب‌سایت استاتیک ارتقا یابد.

انواع وب

اگر بخواهیم انواع web را مشخص کنیم آنها را به سه بخش تقسیم‌بندی می‌کنند که عبارتند از:

web 1.0

به محض اینکه web توسط تیم برنزلی به ثبت رسید انقلابی را در تکنولوژی جدید به وجود آورد. به واسطه این تحول تمامی اطلاعاتی که تا آن زمان بر روی کاغذ و اسناد مشابه جمع‌آوری می‌شدند به یکباره به اطلاعات دیجیتالی تبدیل شدند. تمامی اشخاص و شرکت‌ها از این روش استفاده کردند و اطلاعات و فایل‌های خودشان را به صورت دیجیتالی ارائه می‌دادند. این تحول باعث شد تا خیلی سریع همه به سوی دیجیتالی کردن اطلاعات پیش بروند و میلیون‌ها صفحه حاوی اطلاعات مختلفی در وب ایجاد شد و همه به این اطلاعات دسترسی داشتند، این جنبش عظیم دسترسی اشخاص را به اطلاعات انبوه میسر نمود.

web 2.0

با روی کار آمدن ورژن2.0 رویکردی جدید در اطلاعات دیجیتالی رخ داد و با توجه به خلق web 2.0 دیگر به دنبال منابع قدیمی اسناد و اطلاعات نیستیم بلکه در آن اطلاعات و فایل‌های با کیفیت و سرعت بیشتری دسته‌بندی شده و برای استفاده در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

با توجه به روی کار آمدن web 2.0 اشخاص دیگر نیاز ندارد که حتما در جای ثابت باشند تا بتوان اطلاعات را مبادله و مخابره کند، بلکه می تواند با نصب و راه‌اندازی آن بر روی کامپیوتر‌شان در هر جایی که هستند از این اطلاعات بهره برداری و استفاده کنند و این داده‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر بخواهیم یک تعریف مختصر از web 2.0 داشته باشیم باید بگوییم که این ورژن تحول و دگرگونی در دنیای داده‌ها به وجود آورده است.

web 3.0

این نوع از وب که به نسخه ۳ معروف است آینده روشنی از یک web هوشمند را تداعی می کند، آینده‌ای که در آن تمامی کامپیوترهایی که از این نوع وب استفاده می‌کنند به راحتی محتوای را شناسایی کرده و آن را درک خواهند کرد. سرعت و زمان از مهم‌ترین شاخص‌های web 3.0 است و در کمترین زمان بالاترین حجم اطلاعات مورد نیاز افراد را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

این نوع از web قابل نصب بر روی هر دستگاه بوده و با در اختیار داشتن اینترنت پرسرعت برای تمامی اشخاص دسترسی به تمامی داده‌ها در کمترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت. از خصوصیات بارز web 3.0 داده‌های کم حجم، بسیار سریع، قابل انعطاف و ارائه داده‌ها به صورت توده‌ای است که بر روی هر سیستمی قابل اجرا خواهند بود.

سخن پایانی

web از اهمیت زیاد برخوردار است به طور که در تمامی دنیا وب‌سایت های زیادی وجود دارند که هر کدام بسته به زبان هر کشور مختص به زبان آنها طراحی و راه‌اندازی شده است و تمامی آنها در داخل وب قرار دارند. این وب‌سایت‌ها از طریق شبکه جهانی کامپیوتر به یکدیگر متصل می‌شود و می‌تواند تمامی داده‌ها و اطلاعات موجود در خودشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.