چرخه حیات دامنه بین المللی

چرخه حیات دامنه بین المللی

اکوسیستم طبیعت خود یک نوع چرخه‌ی حیات به حساب می‌آید. دربهار، تابستان، پاییز و زمستان تمامی فصل‌ها با توجه به ترتیب و موقعیتی که دارند پشت سر هم قرار گرفته‌اند و بعد از پایان رسیدن یک فصل، فصل بعدی آغاز می‌‌شود. در فصل بهار درختان شکوفه دارند، در تابستان شکوفه‌ها تبدیل به میوه می‌شوند و در پاییز میوها کم کم به اتمام می‌رسند و برگ درختان رو به ریزش است و در زمستان هیچ برگی وجود ندارد و درخت به اصطلاح در حال استراحت است. این پروژه را می ‌توان چرخه زندگی درخت در طول سال دانست.

در دنیای اینترنت نیز دامنه یک چرخه را باید پشت سر بگذارد که به اصطلاح به آن چرخه حیات دامنه بین المللی گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم که این چرخه را مرحله به مرحله برای شما شرح دهیم اما قبل از آن می‌خواهیم تعریفی کوتاه از دامنه را برایتان شرح دهیم.

Domain

دامنه یا دامین به آدرسی گفته می‌شود که شما با وارد کردن آن در صفحه‌ی جستجو یا مرورگر گوگل وارد وب‌سایت مورد نظر می‌شوید. همانطور که در مقالات گذشته عنوان شد، دامنه یا دامین از دو بخش، اسم و پسوند تشکیل شده است که این دو در کنار هم آدرس وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهند.

 چند نکته برای نگهداری از دامین

در ادامه به چند نکته برای نگهداری دامنه اشاره خواهیم کرد:

۱_ تمدید دامنه

هر زمانی که دوست داشته باشید می‌توانید دامنه خود را تمدید کنید و محدودیتی برای آن وجود ندارد. برای مثال اگر شما دامنه خود را هفته پیش خریداری کرده‌اید می‌توانید از الان برای تمدید ۳ ساله‌ی آن اقدام کنید.

۲_ خرید دامنه توسط خود شخص

یک نکته بسیار مهم که باید خیلی به آن توجه کنید، خرید دامنه توسط خودتان است. تمامی مراحل خرید دامنه را حتماً خودتان انجام دهید و اجازه ندهید کسی از آشنایان و نزدیکان تان این پروسه را برای شما انجام دهد.

۳_ اقدام به تمدید کردن دامنه

اگر دامنه شما رو به اتمام اعتبار است، باید حتماً قبل از اتمام دامنه اقدام به تمدید آن نمایید. حداکثر ۱۰ روز قبل از اتمام دامنه شما باید تمدید شود.

به ایمیل‌های دریافتی توجه کنید

توجه داشته باشید که دو ماه قبل از انقضای دامنه شما، پیام‌هایی توسط ایمیل برای شما ارسال می‌شود که این پیام‌ها به منزله هشدار برای تمدید دامنه است. اگر به هر دلیلی نتوانید دامین را در موعد مقرر شده تمدید کنید مسئولیت حذف و از دسترس خارج شدن آن گردن مالک دامنه خواهد بود.

مراحل چرخه حیات دامنه بین المللی

در ادامه به برسی مراحل چرخه حیات دامنه بین المللی خواهیم پرداخت:

۱_ دوره‌ی آزاد (Availabe)

این مرحله قدم اول و استارت شما برای خرید دامین می‌باشد و با متقبل شدن مبلغی می‌‌توانید دامنه مورد نظرتان را خریداری کرده و به نام خودتان ثبت نمایید.

۲_ دوره‌ی فعال (Active)

این مرحله را جزء مراحل حساس دامنه می ‌توان نام برد زیرا مدت تمام کردن دامنه برای بقا و اعتبار یک وب ‌سایت امری مهم و کلیدی قلمداد می‌‌شود. در این هنگام مالک دامنه می‌‌تواند به صلاح خودش هر وقت که دوست داشته باشد دامنه را تمدید کند.

۳_ دوره‌ی منقضی (expired)

اگر نتوانید در مهلت اعلام شده دامنه خودتان را تمدید کنید در دوره منقضی دامنه‌ی شما غیر فعال می‌شود. اما نگران نباشید در این دوره مالک دامنه می‌تواند با پرداخت مبلغ معین دامنه را دوباره فعال کند.

۳_ دوره‌ی باز خرید (Redemption Grace)

امیدواریم که قبل از رسیدن به این مرحله دامنه خود را تمدید کنید زیرا اگر ۳۵ تا ۴۵ روز از دوره تمدید دامنه شما بگذرد مرحله بعدی که دوره بازخرید است و مدت آن ۳۰ روز است شروع می‌شود و در این دوه دامنه شما غیر فعال خواهد شد. برای تمدید و فعال‌سازی دامنه باید خود شخص مالک اقدام نماید و حدود مبلغ ۱۳۵ یورو را بابت جریمه پرداخت کند.

۴_ دوره‌ی حذف (pending deletion)

این مرحله اصلا برای شما خوشایند نخواهد بود زیرا پایان کار یک دامنه و شروع به کار دوباره آن توسط شخص دیگری است. در این مرحله خود مالک دامنه نیز نمی‌تواند آن را تمدید کند. این دوره پنج روزه است و پس از به پایان رسیدن این دوره دامنه برای همیشه حذف می‌گردد و برای ثبت مجدد آزاد می‌‌شود و در اختیارعموم قرار می‌‌گیرد. در این مرحله دامنه به حالت Available در می‌آید.

سخن پایانی

امیدواریم که تمامی مراحل ثبت دامنه مانند خرید، اشتراک و تمدید دامنه را به خوبی پشت سر بگذارید و دامنه مورد نظر خودتان را به ثبت رسانید و با به موقع تمدید کردن آن بتوانید با قدرت و انرژی در وب‌سایتتان به کاربران و مخاطبانتان خدمات ارائه دهید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.