یو تی ام (utm) چیست؟ 5 پارامتر تشکیل دهنده‌ی آن

یو تی ام (utm) چیست؟ 5 پارامتر تشکیل دهنده‌ی آن

 زمانی که شما قرار است تا چند لینک را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید چطور می‌توانید مطلع شوید که بیشترین ورودی که به وب‌سایت شما آماده است از کدامیک از شبکه‌های اجتماعی است؟ استفاده از لینک‌های کوتاه یک گزینه مناسب است تا با استفاده از این لینک‌های کوتاه با انجام دادن هر کلیک بر روی آنها تعداد آن محاسبه می‌شود. در ادامه به برسی یو تی ام خواهیم پرداخت، پس تا انتها با ما همراه باشید.

در مواقعی که ما نیاز داشته باشیم تا یک سری اطلاعات دقیقی مانند اینکه چند نفر از بازدید کنندگان وب‌سایت جدید هستند، کاربران وب‌سایت چه مدت زمانی را آنلاین بوده‌اند و هر کدام از بازدید کنندگان وب‌سایت از چه تعداد از صفحات دیدن کرده‌اند و موارد این چنینی را چگونه و با استفاده از چه ابزاری باید انجام دهیم؟ با استفاده از ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس و یو تی ام (utm) شما می‌توانید این آمار را از وب‌سایت خودتان به دست آورید.

معرفی یو تی ام

زمانی که شما قصد دارید تا از آمار وب‌سایت خود با خبر شوید و تمامی گزارشات مربوط به خروجی، ورودی، بازدید و موارد این چنینی را داشته باشید در انتهای هر لینک که می‌خواهید می‌تواند کد یو تی ام را قرار دهید، با استفاده از این کد اطلاعات مربوطه به گوگل آنالیتکس ارسال خواهد شد و از طریق گوگل آنالیتیکس این امکان برای ما مهیا است که تمامی اطلاعات وب‌سایت را در اختیار داشته باشیم.

یو تی ام برگرفته از عبارت Urchin Tracking Module است که نام یک شرکت نرم‌افزاری بوده است، درسال 2005 که این شرکت نرم‌افزاری توسط گوگل خریداری شده و تمامی نرم‌افزارهایی که در آن شرکت ساخته شده بودند را شرکت گوگل دسته‌بندی کرد و ابزار گوگل آنالیتیکس را رونمایی کرد.

هر یو تی ام از چه پارامترهایی تشکیل شده

در هر یو تی ام 5 پارامتر وجود دارد و هر کدام از آنها ادارای یک معنی و مفهوم خاص هستند، ما در ادامه به تعریف آنها خواهیم پرداخت:

۱_ utm_medium

این پارمتر نشان دهنده‌ای این است که ما باید از چه نوع لینکی استفاده کنیم، مثلا اگر لینک انتخابی ما برای تبلیغات کلیکی در نظر گرفته شده است مقدار پارمتری که در medium وجود دارد cpc است، ولی اگر در لینک ما تبلیغات بنری قرار داشته باشد اندازه شامل medium باید Banner باشد.

۲_ utm_termterm

یکی دیگر از پارمترهای utm است که یک پارمتر اختیاری است و در زمانی از این پارمتر باید استفاده کرد که از paid search در لینک خودمان استفاده کرده باشیم و کاربران با کلماتی که ما مد نظر داریم به وب‌سایت وارد شده‌اند.

۳_ utm_source

این پارمتر نشان دهنده‌ای این است که ترافیکی دریافتی ما از چه جایی بوده است، مثلا این ترافیک می‌تواند از تلگرام، گوگل، فیسبوک و یا هر وب‌سایت دیگری باشد.

۴_ utm_content

زمانی که متوجه می‌شوید که در قسمت مقالات وب‌سایت کلیک بیشتری خورده می‌شود، در قسمت هدر وب‌سایت از این پارامتر استفاده می‌کنیم و در واقع هر دوی این لینک‌ها به یک مقصد اشاره می‌کنند. utm-campain یک پارامتر اختیاری است.

۵_ utm-campain

شما با استفاده از این پامتر می‌توانید بفهمید که لینک‌ها به کدامیک یک از کمپین‌ها تعلق دارند، به عنوان مثال زمانی که شما داری یک فروشگاه اینترنتی هستید و قصد دارید تا یک کمپین زمستانی را بسازید اگر در مقدار پارامتر campain از کلمه winter استفاده کنید گزینه مناسبی خواهد بود زیرا شما زمانی که از این پارمتر استفاده می‌کنید اگر مدت زمان زیادی از تاسیس آن بگذرد باز می‌توانید متوجه شوید که این لینک به کدامیک از کمپین‌ها تعلق دارد.

از چه طریقی می‌توان نتایج یو تی ام را دید

زمانی که شما قصد دارید تا از نتایج utm با خبر شوید برای انجام دادن این کار باید دارای یک اکانت در گوگل آنالیتیکس باشید. زمانی که شما وارد حساب خودتان در ابزار گوگل آنالیتیکس شدید این امکان برای شما وجود دارد که برای وارد شدن به utm از دو بخش وارد شوید:

1- از طریق Acquisition > Campaigns > All Campaigns

2- از طریق Acquisition > All Traffic > Source/Medium

با استفاده از utm می‌توان چه اطلاعاتی را در اختیار داشت

با استفاد ه از utm این قابلیت برای ما وجود خواهد داشت تا بتوانیم به جواب سوالات زیر دسترسی داشته باشیم که این اطلاعات عبارتند از:

  • ترافیک از چه راهی به وب‌سایت رسیده است
  • چرا ترافیک به وب‌سایت رسیده است
  • ترافیکی که در وب‌سایت به دست آمده است از چه طریق ساخته شده است

روش‌های ساخت یو تی ام

برای ساختن یو تی ام هم می‌توان با استفاده از یک سری ابزارها این کار را انجام داد و با دادن پارامتر به این ابزارها utm مورد نظر را برای ما بسازند، این کار را می‌توانید با روش دستی نیز انجام داد.

۱_ Raventools

زمانی که برای دسترسی به وب‌سایت مود نظر با محدودیت مواجعه هستید می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

۲_ Effin Amazing

یکی از افزونه‌های گوگل کرم است که با استفاده از آن می‌توانید utm بسازید.

۳_ appspot.com

یکی دیگر از ابزارهایی که می‌توانید با استفاده از آن یو تی ام بسازید و باید برای استفاده کردن از این ابزار از فیلتر شکن استفاده کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به برسی یو تی ام پرداختیم و شما را با این کد مفید و کاربردی آشنا کردیم، برای استفاده درست و کاربردی از آن می‌توانید نسبت به مواردی که ما در این مقاله برای شما بیان کردیم پیش بروید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.