تفاوت وب سایت با پورتال در چیست؟

تفاوت وب سایت با پورتال در چیست؟

به صورت کلی در تعریف وب‌سایت و پورتال باید گفت که این دو از یکدیگر مجزا هستند و دو اصطلاع جداگانه محسوب می‌شوند، ولی در میان آنها همبستگی‌هایی نیز وجود دارد. ما در مقاله امروز قصد داریم تا به برسی تفاوت وب سایت با پورتال بپردازیم تا شما به درک بهتری از این دو دست یابید، ابتدا برای درک بهتر شما تعریف مختصری از هر کدام خواهیم داشت و بعد به برسی تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

معرفی پورتال

به یک سیستم مدیریت دانش گفته می‌شود که سازمان‌ها و مراکز با استفاده از آن امکان استفاده از دانش، تبادل و اشتراک گذاری را در میان مجموعه خواهند داشت. پورتال به یک مکان خصوصی و شخصی در اینترنت گفته می‌شود که با استفاده از یک URL بازیابی شده، زمانی که قرار باشد وارد آن شوید با وارد کردن شناسه و رمز عبور این کار امکان پذیر خواهد بود.

محتوایی که در پورتال موجود است به صورت خصوصی و مختص به کاربران است، رابطه کاربری که در پورتال وجود دارد به دو شکل عمومی و خصوصی ارائه می‌شود. محتواها و مطالبی که در یک پورتال قرار دارد به صورت مرتب در حال تغییر است و این مطالب به صورت پویا می‌باشند.

پورتال‌ها به صورت دو کلاس عمودی و افقی طبقه‌بندی می‌شوند. در پورتال عمودی اطلاعاتی ارائه می‌شود که مختص به سازمان است و در واقع روش کارکرد این پورتال به صورت کاربر محور است، پورتال‌های افقی تمامی سعی خود را می‌کنند تا هر نوع خدماتی را که کاربران نیاز دارند به آنها ارائه دهند و روش کارکرد این نوع از پورتال‌ها همانند وب‌سایت‌های عمومی می‌باشد.

عملکرد پورتال

پورتال دارای یک سری عملکرد است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

۱_ بهبود در ایجاد روابط ایمن

پورتال سبب می‌شود تا روابط بدون هیچ گونه حد و مرزی بهبود یابد، با وجود این ویژگی روابطی که در میان مشترکان و شرکت وجود دارد بهینه خواهد شد.

۲_ فرآیند خدماتی در طراحی پورتال

با توجه به عملکرد دشواری که در پورتال وجود دارد، طراحی و توسعه پورتال یک هنر پیچیده محسوب می‌شود.

۳_ ایجاد تعامل

زمانی که یک پورتال بتواند خدمات طراحی خود را به صورت بهتر و موثرتری ارائه دهد، سبب خواهد شد تا روابطی که در میان مشتریان و شرکت وجود دارد از تعامل بهتری برخوردار باشد.

۴_ بروزرسانی وب‌سایت

پورتال یک ابزار جدید محسوب می‌شود برای بالابردن توانایی و کارآمدی یک وب‌سایت.

۵_ دامنه خاص

زمانی که توسعه دامنه خاصی در پورتال صورت گیرد، این کار در جذب کردن کاربرانی که به دنبال دریافت اطلاعات و خدمات در یک دامنه هستند کمک شایانی خواهد کرد.

معرفی وب‌سایت

وب‌سایت به تعدادی ازصفحات وب گفته می‌شود. این صفحات در یک مکان در فضای اینترنت قرار دارند، برای اینکه بتوان به این اطلاعات و داده‌ها دسترسی داشت باید از طریق یک آدرس وب (دامنه) این کار را انجام داد. تمامی افراد در هر کجا که باشند می‌توانند با وارد کردن آدرس سایت مورد نظر در صفحه مرورگرشان به راحتی به اطلاعات و محتوایی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند. از وب‌سایت می‌توان برای هر کسب کار و تجارتی استفاده کرد و افراد برای اینکه بتوانند از خدمات و محصولات شرکت مورد نظر استفاده کنند، می‌توانند به سایت آن شرکت مراجعه کرده و کلیه خدمات خودشان را از این طریق دریافت کنند.

وب‌‌سایت‌های اینترنتی با هدف اطلاع رسانی، آموزش و ارائه خدمات و محصولات به کاربران و مشتریان راه اندازی و ساخته می‌شوند. هزینه طراحی سایت با توجه به تکنولوژی، حوزه فعالیت، امکانات و موارد زیادی دیگر محاسبه می‌شود. باید توجه داشت که استفاده کردن از سیستم مدیریت محتوای وردپرس که یک CMS قوی و کاربردی محسوب می‌شود می‌تواند کلیه نیازهای شما را برای ساخت سایت در هر کسب‌کار و تجارتی برآورده سازد.

عملکرد و مزایای وب‌سایت

طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت مزایای زیادی برای هر تجارت و کسب‌کاری به همراه دارد که ما در ادامه به برسی تعدادی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

۱_ پاسخ دادن به سوالات گوناگون

با راه‌اندازی یک وب‌سایت شما امکان پاسخگویی به سوالات متداول کاربران و مشتریان را خواهید داشت و آنها را به خوبی هدایت می‌کنید، وب‌سایت را می‌توان به عنوان قویترین پایگاه داده نیز محسوب کرد. زمانی که شما به درستی نیاز مشتریان و کاربران را پاسخگو باشید با مشتریان زیادتر همراه خواهید شد.

۲_ ساختن اعتبار

وقتی که شما اقدام به ساخت سایت برای کسب کار و تجارتتان می‌کنید، اعتبار بالایی را در میان کاربران و مشتریان هدف خودتان به دست می‌آورید.

۳_ گفتن داستان

راه‌اندازی سایت به شما این امکان را می‌دهد تا درباره خدمات و محصولاتی که دارید بتوانید به بهترین شکل ممکن اطلاع رسانی کرده و به مشتریان و کاربران این اعتماد را بدهید تا همیشه از شما خریدهای خود را انجام دهند.

۴_ گسترش دادن پایگاه کاربران

شما می‌توانید با فعالیت‌هایی که در وب‌سایت انجام می‌دهید حوزه فعالیت خودتان را گسترش داده و در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، به درستی اطلاع رسانی کنید.

۵_ پشتیبانی کردن از جزئیات تماس

راه‌اندازی وب‌سایت این امکان را به شما خواهد داد تا یک صفحه تماس با ما در سایت خودتان راه‌اندازی کنید و با قرار دادن راه‌های ارتباطی مختلف مانند شماره تماس، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و غیره امکان برقراری ارتباط راحت را بین کاربران و مخاطبان فراهم سازید، این عامل به بالا رفتن اعتبار تجارت و بیزینس شما خواهد انجامید.

مهم‌ترین تفاوت وب سایت با پورتال

  • اولین تفاوت وب سایت با پورتال این است که کاربران زمانی که وارد یک سایت می‌شوند نیازی نیست که شناسه ورمز عبور وارد کنند، ولی در پورتال به این شکل نیست و هر زمانی که کاربر بخواهد وارد آن شود باید رمز عبو و مشخصات کاربریش را وارد کند.
  • محتوایی که در پورتال وجود دارد پویا است و زمانی که کاربران اقدام به بازدید از این محتوا کنند در محتوا تغییراتی ایجاد خواهد شد، ولی در وب‌سایت هم محتواها به صورت پویا نمایش داده می‌شوند و هم به صورت ایستا، این موضوع از دیگر تفاوت وب سایت با پورتال می‌باشد.
  • از دیگر تفاوت وب سایت با پورتال این است که وب‌سایت تمرکز زیادتری برای جذب کاربران دارد و این موضوع به بالا رفتن ترافیک سایت ختم خواهد شد، اما پورتال اینگونه نیست و مختص به کاربران خاصی است که این عامل سبب می‌شود تا فقط کاربران خاص حق ورود به پورتال را داشته باشند و ترافیک آن کم باشد.
  • وب‌سایت‌ برای تمامی افراد قابل دسترسی است و هر کسی در مرورگر اینترنت آدرس URL وب‌سایت مورد نظر را وارد کند، می‌تواند بدون هیچ گونه مشکلی وارد سایت شود، ولی پورتال فقط برای اعضای خودش قابل دسترس است و عموم به آن دسترسی ندارند.

سخن پایانی

تفاوت وب سایت با پورتال را باید از موضوعات مهمی تلقی کرد که برای هر کابر و فردی که در اینترنت فعالیت دارد اهمیت زیاد دارد. امروزه طراحی سایت در میان تمامی حوزها رواج یافته است و افراد برای گسترش کسب کار و تجارتی که دارند اقدام به راه‌اندازی وب‌سایت می‌کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.